دندان‌پزشکی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد-تست مهندس پزشکی

همان‌طور که مشاهده کردید، انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی طیف بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود و از مراقبت‌های اولیه گرفته تا ویزیت‌های دندان پزشکی، معاینات دوره‌ای تا خدمات ترمیمی و زیبایی متفاوت است. یکی از انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی، وایتینگ دندان یا سفید کردن دندان نام دارد. این روشی است برای رفع زردی، سیاهی و لکه‌دار شدن دندان‌ها که به‌مرورزمان ایجاد شده است. یکی از روش‌های سفیدکردن دندان، بلیچینگ دندان است که باعث می‌شود دندان‌هایی فوق سفید داشته باشید.

همچنین دانشجوی این رشته باید از دست هایی ماهر و توانمند برخوردار باشد چون بسیاری از کارهای دندانپزشکی از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان نیاز به دستهایی هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام داد. بعدها مسئلهٔ آموزش دندان‌پزشکی مطرح شد که پیشگامان این حرکت را می‌توان دکتر فالک کوش میلچارسکی، دکتر محسن سیاح و برخی دیگر از دندان‌پزشکان آن زمان دانست. دندان‌پزشکی، که شاخه‌ای از پزشکی بود، تنها کلاس طب (پزشکی) تا سال ۱۲۹۷ خورشیدی در مدرسهٔ دارالفنون بود. در آبان‌ماه آن سال، کلاس طب به مدرسهٔ طب تغییر کرد و در نتیجه، این مدرسه دارای اتاق و رئیس جداگانه‌ای گشت که محل آن در حیاط بزرگ دارالفنون قرار داشت.

معاینه اولیه دندان

فلوراید از مینای سالم دندان حمایت می‌کند و با باکتری‌هایی که به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب می‌رسانند مبارزه می‌کند. نوع پیوند نیز بر اساس شرایط بیمار و شدت مشکلاتی که دارد مشخص خواهد شد. معمولا بعد از جراحی لثه و انجام پیوند لثه، دوره نقاهت و بهبودی بیمار دو تا سه هفته خواهد بود.

علاوه بر این تمامی بافت‌های نرم دهان مانند لثه‌ها، زبان، لب ها و کام از نظر سرطان دهان و سایر مشکلات احتمالی بررسی و غربالگری خواهد شد. حتی در مواردی ممکن است دندان‌پزشک مفاصل فک و غدد لنفاوی را نیز بررسی کند. دندانپزشکی که در یک رشته تخصصی خاص ادامه تحصیل داده باشد (پس از اخذ مدرک دکترای دندانپزشکی) عنوان «متخصص» حتما زیر اسم او و قبل از گرایش مورد نظر ذکر می شود.

این موضوع باعث شده تا فارغ التحصیلان دندانپزشکی در اروپا دانشگاه های بتوانند در هر جای دنیا مشغول به کار شوند. برخلاف دوره 5 یا 6 ساله دندانپزشکی در اروپا نیز، نیازی به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه نیست. زیرا مدرک لیسانس شما نشان می دهد که بر مباحث آزمون ورودی تسط دارید.

پیدا کردن دندانپزشک خوب به افرادی که دچار ترس و فوبیا از دندانپزشکی هستند توصیه می‌شود، چراکه مراجعه به یک محیط و چهره آشنا می تواند در کنترل اضطراب آن ها نقش عمده ای بازی کند. هجدهمین دوره آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور ۱۵ دی ماه برگزار می شود. بازرس کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور، از ورود این سازمان به موضوع واردات غیرقانونی یونیت های دندانپزشکی خبر داد. فرصت ثبت نام در هجدهمین دوره آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور تا شنبه سوم دی ماه تمدید شد.

مطب ها در واقع محل فعالیت تنها یک دندانپزشک هستند و فقط یک یونیت مجله خبری پزشکی در آن ها قرار دارد. به دلیل بالا بودن هزینه های دندانپزشکی کلینیکی برای شما بهتر است که با بیمه یا بیمه های شما طرف قرارداد باشد. علاوه بر این اگر با بیمه تکمیلی نیز طرف قرارداد باشد هزینه ها برای شما به مراتب کمتر خواهد بود. متاسفانه بیشتر کلینیک های دندانپزشکی هزینه ها را به صورت آزاد حساب می کنند. اغلب یا اصلا با هیچ بیمه ای طرف قرارداد نیستند یا اینکه تعداد بیمه هایی که با آن ها قرارداد دارند کم است.

  • این یک مانع فیزیکی است که از جمع شدن غذا و سایر باکتری‌ها در شکاف‌های دندان جلوگیری کرده و مانع ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها می‌شود.
  • اگر برای درمان دندان هاتان وقت ملاقات دارید، با شکم خالی به دندانپزشکی نروید.
  • اما شاید از نظر امکانات و تجهیزات تفاوت چندانی با سایر دانشگاه های کشور نداشته باشد.
  • با این حال در اکثر کشورها نظیر جمهوری چک، انگلستان و … برای تحصیل دندانپزشکی در اروپا فقط به مدرک دیپلم احتیاج دارید.
  • استفاده از دهان شویه آب نمک ( نصف قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب جوشیده سرد شده ) همراه با ماساژ لثه‌ها نیز مؤثر می‌باشد، اگر بر روی دندانها جرم تشکیل شده باشد، لازم است حتماً دندانها جرم گیری شوند.
دسته‌ی اول در دو سال ابتدایی تحصیل قبل از امتحان جامع علوم پایه ارائه می‌شوند که شامل دروس پایه‌ی پزشکی مانند فیزیولوژی عمومی، آناتومی عمومی، باکتری شناسی، بیوشیمی، ژنتیک و … دسته دیگر دروس اختصاصی در طول چهار سال انتهایی که بعد از قبولی در آزمون جامع علوم پایه ارائه می‌شود که شامل دروس جراحی، پریودونتیکس، اندودونتیکس، پاتولوژی دهان، ترمیمی، پروتزهای دندانی و … این امر قطعا در کاهش هزینه‌های درمان و خدمات دندانپزشکی نیز مؤثر خواهد بود. یکی دیگر از انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی، روش‌های محافظتی و پیشگیرانه است. محافظ‌های دهان ابزارهای محافظی هستند که دندان‌ها و لثه‌ها را می‌پوشانند تا از آسیب به دندان‌ها، لثه‌ها، لب ها، زبان و فک ها جلوگیری کنند.

عکس های قبلی و پرونده دندانپزشکی خود را همراه ببرید