بتن چیست؟ همه چیز درباره انواع بتن و کاربردهای آن فولادینو

سازه های بتنی نسبت به سازه های فولادی دارای مزایا و برتری هایی می باشد. مانند شکل پذیری بهتر بتن نسبت به فولاد، مقاومت زیاد بتن در مقابل آتش نسبت به فولاد، در دسترس بودن مصالح اولیه ساخت بتن و از همه مهم تر مقاومت فشاری قابل توجه بتن. افزودنی هایی که به بتن اضافه می شوند منجر به تقویت برخی از خواص آن می شوند.

۱۰-۳- بتن پر مقاومت

بتن مسلح یا بتن آرمه به بتن مسلح شده با میلگرد (آرماتور) گفته می شود. ساخته شده با سنگدانه‌ها و سیمانهای معمولی تیپ یک تا پنج پرتلند و با وزن ویژهٔ ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب. وزن ویژهٔ بتن به دو گونه حقیقی (با کم کردن خلل و فرج آن) و ظاهری (حجم ظاهری آن) بررسی می‌شود و از این دید بتن را در سه دسته بتن معمولی، بتن سبک و بتن سنگین گروه‌بندی می‌کنند. افزودنی‌هایی هستند که زمان گیرش بتن را به تأخیر می‌اندازند. این مواد در هوای خیلی گرم که زمان گیرش معمولی بتن کوتاه می‌شود و همچنین برای جلوگیری از ایجاد ترک‌های ناشی از گیرش در بتن ریزی‌های متوالی مفید می‌باشند. از جمله از مواد افزودنی بتن می‌توان از ژل میکرو سیلیس میکروسیلیکا ژل سیلیکافیوم نام برد همچنین گروت انواع روان‌کننده‌ها فایبر نیز از انواع افزودنی بتن می‌باشند.

بتن چیست؟ همه چیز درباره انواع بتن و کاربردهای آن فولادینو

در رابطه با تکنولوژی بتن و اختلاط آن فیلم آموزشی مفصلی در مجموعه فرادرس تهیه شده است که می‌تواند در فراگیری این مبحث به شما کمک کند. تولید انواع افزدونی های بتن و محصولات پایه سیمانی، از دیگر فعالیت های ماناملات به حساب میاید. شن و ماسه موجود در طبیعت از نظر شکل ظاهری به 5 دسته تقسیم می شوند. 1- سیمان های پرتلند که بسته به کندگیر یا زودگیر بودنشان و همچنین میزان مقاومت شان در برابر حمله سولفات ها به 5 تیپ تقسیم می شوند.

بتن‌های رومی از مواد اولیه‌ای چون پزولان‌ها، آهک زنده و پوکه سنگ ساخته می‌شد. با گذشت زمان و پیشرفت علم یک فرد انگلیسی به نام جوزف آسپدین در سال 1824 سیمان پرتلند را اختراع نمود. این سیمان به دلیل شباهت بسیار زیاد آن به سنگ‌هایی در منطقه پرتلند انگلستان به سیمان پرتلند معروف شد. استفاده از سیمان پرتلند در ترکیبات بتن منجرب به انقلابی بزرگ در صنعت ساخت بتن گردید.

در بخش مربوط به افزودنی‌های بتن، به معرفی انواع افزودنی‌های شیمیایی و معدنی خواهیم پرداخت. روان کننده، قرارگرفتن بتن در محل مورد نظر را آسان تر می کند و کارایی آن را بالا می برد. این مواد مقاومت بتن را افزایش می دهند و می توان از آن ها به منظور کاهش آب مصرفی در مخلوط بتن استفاده کرد. افزایش میزان سیمان باعث بالا رفتن نیاز بتن به آب برای رسیدن به کارایی مورد نظر می شود. این در حالی است که سیمانی که از عیار پایین تری از سیمان برخوردار است، به آب کم تری برای رسیدن به کارایی مورد نظر نیاز دارند.

  • بتن دارای انواع مختلفی می‌باشد که تفاوت آن‌ها در مواد اصلی به کار رفته در ساخت آن‌ها است.
  • بدین‌ وسلیه سبکدانه‌ای مصنوعی تولید کرد که از آنها در ساخت‌ بتون استفاده شد.
  • رنگ تیره و بو اثبات‌کننده نامناسب بودن آب برای بتن سازی نیست.
  • به عنوان مثال اگر با یک کنترل دقیق 0٫05 وزن سیمان شکر به بتن اضافه کنیم، حدود چهار ساعت گیرش آن را به تاخیر قالب بتن سپنتا می‌ اندازد.
  • پارکر ( J. Parker) سیمان طبیعی را در رومانی پیدا کرد و ۱۵ سال بعد ویکات مخلوطی از خاک رس و آهک را برای تولید سیمان پخت.

در اثر آب انداختن، لایه بالایی بتن بسیار پر آب شده و زمانی که لایه بعدی برروی آن ریخته می‌شود، این آب حبس می‌شود. علت آب انداختن، عدم توانایی ذرات جامد در نگه‌داشتن همه آب مخلوط و جلوگیری از ته‌نشین شدن آن‌ها است. منظور از جدایی به‌هم‌خوردن یکنواختی پخش ذرات، که سبب جدا شدن اجزاء یک مخلوط ناهمگن می‌شود، است. البته باید به زمان لازم جهت حمل‌ و نقل توجه کرد زیرا ممکن است در صورت تأخیر، مخلوط سخت شود. این مخلوط در کارخانه آسفالت حرارت داده شده و با قیر گرم در درجه حرارت‌های معینی مخلوط می‌شود.

بتن چیست ؟ معرفی کاربرد بتن ، ترکیبات و انواع با فیلم

این نوع بتن با استفاده از سنگدانه‌های با کیفیت بالا، کاهش نسبت آب به سیمان و اضافه کردن افزودنی تولید می‌شود. یکی از پرکاربردترین این سیمان‌های جایگزین، در بتن آسفالتی کاربرد دارد. واش بتن همان بتنی است که در کف‌پوش پارک‌ها، پیاده‌روها و حیاط‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. کاربرد این نوع بتن بیشتر برای محوطه‌سازی است به همین دلیل در ساخت آن از دانه‌های معدنی استفاده می‌شود که دارای رنگ طبیعی هستند. این نوع کف‌پوش به دلیل مقاومت بالایی که در برابر سرما و گرما دارد، گزینه مناسبی برای معابر پررفت‌وآمد شهری است. به علاوه این نوع بتن در اندازه‌های مختلف استاندارد تولید می‌شود و البته امکان تولید آن در اندازه‌های سفارشی نیز وجود دارد.