معرفی رشته دندانپزشکی-تست مهندس پزشکی

زمانی که دارالفنون تاسیس شد، در سال 1307 مدرسه دندانپزشکی نیز در آن دایر گردید. همچنین در ادامه با تاسیس دانشگاه تهران، این رشته به آن منتقل شد و تا به امروز نیز در این دانشگاه و دیگر دانشگاه های برتر کشور تدریس می گردد. دندانپزشک متخصص اطفال در واحد های درسی خود باید شیوه رفتار با کودکان را نیز آموزش ببیند. دندان های شیری با دندان های دائمی تفاوت دارند و درمان آنها نیاز به تخصص دارد. ارتودنسی که همان سیم و براکت هایی است که روی دندان ها به منظور رفع ایرادات و مشکلات فک و دندان ها انجام می شود نیاز به تخصص دارد.

همان طور که به صورت مفصل توضیح دادیم، برنامه های رشته دندانپزشکی در دانشگاه های اروپایی به زبان انگلیسی تدریس می شود. تمامی فارغ التحصیلان نیز، بعد از فارغ التحصیلی مدرک دکتری دندانپزشکی دریافت می کنند. این مدرک در تمامی کشورهای جهان اعتبار دارد و با آن می توان در هر جای دنیا مشغول به کار شد. رشته دندانپزشکی یکی از کاربردی ترین رشته های درمانی در زندگی بشر است که شاغلین آن می‌تواند تمام مشکلات و مسائل مربوط به دهان، دندان، لثه و حتی استخوان فک‌ها را شناسایی کرده و درمان کنند.

  • یکی دیگر از دلایل نیز، میزان پایین شهریه دریافتی دانشگاه های دندانپزشکی در اروپا نظیر دانشگاه های دندانپزشکی در جمهوری چک است.
  • که به اندازه میزان موادی که لازم است روی دندانهای شما بماند تا سفید شود بین دندانها و تری فضا تعبیه شده است.
  • مراسم بازنشستگی و تقدیر از زحمات دکتر مریم معماریان عضو هیئت علمی گروه پروتز های دندانی دانشکده دندانپزشکی برگزار شد.
  • این ضایعات ممکن است شامل ذرات غذا، پلاک‌های نرم (ناشی از رشد باکتری‌ها) یا جرم سخت (ناشی از تجمع مداوم پلاک و مواد معدنی از بزاق روی دندان‌ها) باشد.
مطب ها در واقع محل فعالیت تنها یک دندانپزشک هستند و فقط یک یونیت مجله خبری پزشکی در آن ها قرار دارد. به دلیل بالا بودن هزینه های دندانپزشکی کلینیکی برای شما بهتر است که با بیمه یا بیمه های شما طرف قرارداد باشد. علاوه بر این اگر با بیمه تکمیلی نیز طرف قرارداد باشد هزینه ها برای شما به مراتب کمتر خواهد بود. متاسفانه بیشتر کلینیک های دندانپزشکی هزینه ها را به صورت آزاد حساب می کنند. اغلب یا اصلا با هیچ بیمه ای طرف قرارداد نیستند یا اینکه تعداد بیمه هایی که با آن ها قرارداد دارند کم است.

این درس شامل بررسی اتیولوژی ، تشخیص ، پیشگیری و درمان و ترمیم ضایعات بافتهای سخت دندانی به منظور حفظ سلامت و زیبایی دندانهای طبیعی و بافتهای نگه‌دارنده آنهاست. امروزه در کشور ایران فرصت‌های شغلی برای دندانپزشکان جوان به دو دلیل عمده محدودتر شده است که یکی از این دلایل پیشرفت بهداشت در کشور ایران است است. یعنی خوشبختانه کشور ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان در جهت پیشگیری و اهداف بهداشتی حرکت کرده و بسیاری از بیماری‌ها را مهار و کنترل کرده است. از سوی دیگر در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است.

رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را آموزش می‌دهد. تخصص اندودنتیکس یا متخصص درمان ریشه دندان وظیفه درمان مشکلات پیچیده دهان و دندان و جراحی ها را برعهده دارد. یکی از معایب رشته دندانپزشکی قرار گرفتن در معرض خون های آلوده و در نتیجه انتقال بیماری های مثل ایدز و هپاتیت است. همچنین ایستادن و نشستن در ساعت های طولانی مشکلاتی نظیر کمردرد یا دردگرفتن مفاصل ستون فقرات را به همراه دارد. انتقال بیماری های عفونی در حین درمان دهان و دندان های عفونی یکی دیگر از خطراتی است که دندانپزشکان را تهدید می کند.

همچنین دانشجوی این رشته باید از دست هایی ماهر و توانمند برخوردار باشد چون بسیاری از کارهای دندانپزشکی از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان نیاز به دستهایی هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام داد. بعدها مسئلهٔ آموزش دندان‌پزشکی مطرح شد که پیشگامان این حرکت را می‌توان دکتر فالک کوش میلچارسکی، دکتر محسن سیاح و برخی دیگر از دندان‌پزشکان آن زمان دانست. دندان‌پزشکی، که شاخه‌ای از پزشکی بود، تنها کلاس طب (پزشکی) تا سال ۱۲۹۷ خورشیدی در مدرسهٔ دارالفنون بود. در آبان‌ماه آن سال، کلاس طب به مدرسهٔ طب تغییر کرد و در نتیجه، این مدرسه دارای اتاق و رئیس جداگانه‌ای گشت که محل آن در حیاط بزرگ دارالفنون قرار داشت.

شهریه و هزینه های پایین زندگی در اروپا

حدود ۳ تا ۶ ماه زمان لازم بعد از جراحی برای رشد و ترمیم استخوان اطراف ایمپلنت نیاز است. اگر درمان ارتودنسی در سن مناسب انجام گردد، علاوه بر تغییرات دندانی قادر به تغییرات موقعیت استخوان ها و هماهنگ نمودن اجزا صورت نیز می باشد. در این موارد باز گرداندن سریع سلامت روحی و روانی کودک به حالت عادی است تا خلاء متفاوت بودن از سایر کودکان هر چه سریعتر در وی مرتفع گردد . همان گونه که پیشرفت و رفتار کودکان در مدرسه و یا سایر اماکن ممکن است در اثر صدمه به دندانها که نمایی بد منظره بوجود می اورد تغییر کند ، حالات روانی آنها نیز تحت تاثیر خواهد بود .

علاوه بر سوابق آموزشی و تدریس در دانشگاه،ایشان دارای چندین مقاله در ژورنال های داخلی و خارجی و همچنین مترجم و مولف چندین کتاب در زمینه ارتودنسی می باشند. این دوره آموزشی طی مراحلی که مورد تایید وزارت بهداشت است انجام می شود. ترمیم پیشگیرانه و زیبایی ظاهری دندان ، ترمیم دندانهای آسیب دیده ، بلیچینگ و غیره. اصولا بلیچینگ اگر تحت نظارت دندانپزشک انجام بگیرد عارضه خاصی ندارد ،فقط ممکن است دندانها را تا مدتی حساس کند که این مورد نیز معمولا با خمیردندانهای ضد حساسیت قابل درمان است. ماده موثره بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال میشود، بعضی با نور و بعضی با گرما.

معاینه دندانپزشکی و بررسی کامل محیط دندان و دهان و زبان اولین قدم برای حفظ سلامت دهان و دندان است . هنگام انتخاب ایمپلنت میزان استخوان در دسترس، میزان استحکام استخوان و زمان گذاشتن ایمپلنت در نظر گرفته می شود. اگر استخوان کافی برای گذاشتن ایمپلنت در دسترس نباشد می توان در شرایط خاص مقداری استخوان برگرفته از نقاط دیگر پیوند زد.همچنین بر حسب میزان سختی استخوان انواع پیچ دار و بدون پیچ ایمپلنت انتخاب می شود. ایمپلنت می تواند بلافاصله پس از از دست رفتن دندان و کشیدن آن یا پس از زمان طولانی ترمیم، جایگزین شود.

تیتانیوم مورداستفاده در این ایمپلنت‌ها ماده‌ای ایمن است که به استخوان اجازه می‌دهد در اطراف آن رشد کند. ایمپلنت‌ها درصد موفقیت بالایی دارند و یکی از بهترین روش‌های درمان دندان‌های آسیب‌دیده هستند. بااین‌حال اما نیاز به سطح آموزش و تخصص بیشتری خواهند داشت؛ بنابراین دندان‌پزشک یا متخصص ایمپلنت ممکن است نیاز داشته باشد شما را به جراح یا متخصص ایمپلنت ارجاع دهد. گروه اول یا به عبارتی «آرایشگران ماهر» افرادی بودند آموزش‌دیده که تنوع و خدمات تخصصی‌شان آن‌ها را از آرایشگرهای عمومی متمایز می‌ساخت. دستهٔ دوم اما آرایشگرانی بودند که تنها توانایی تراشیدن ریش و کشیدن دندان را داشتند.

بریج دندان