بهترین دکتر روانشناس در ایران ️ از نگاه مردم【آپدیت سال1401】-تست مهندس پزشکی

در مدافون، بیش از 100 مجله خبری پزشکی در 6 تخصص مختلف آماده ارائه مشاوره تلفنی و متنی هستند. مددکارهای اجتماعی بالینی دارای مجوز معمولاً دو سال دروس بیشتری پس از دریافت از مدرک دانشگاهی می‌گذرانند. اگر علاقمند به کار با کودکان ، بزرگسالان ، خانواد‌ه‌ها یا زوجین هستید ، مشاور حرفه‌ای دارای مجوز شدن می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در حالی که یک مدرک پیشرفته روانشناسی می‌تواند طیف گسترده‌ای از گزینه‌های شغلی را پیش روی شما باز کند، چندین انتخاب برنامه دیگر وجود دارد که شاید شما نیز بخواهید آنها را در نظر بگیرید. شما ممکن است به عنوان یک روانشناس یا درمانگر توجه خود را به خانواده‌ها ، مدارس، سلامتی عمومی، سوء مصرف مواد، اصلاحات یا به طور کلی جامعه متمرکز کنید.

بلکه بیشتر به‌دلیل عدم ایجاد فرهنگ کار گروهی و نابسامانی بازار کار است که افراد در حوزه‌های دیگر مجبوربه ورودمی‌شوند. عموما افرادی‌که در مقطع لیسانس روانشناسی فارغ‌التحصیل می‌شوند، اجازه‌ی ویزیت‌کردن بیماران و درمان بیماری‌های روحی و روانی را ندارند. بلکه می‌توانند به‌عنوان دستیار دکتر روانشناس در کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها یا مراکز روانشناسی فعالیت‌کنند. کسانی‌که وارد دوره‌ی فوق‌لیسانس روانشناسی می‌شوند، بعد از اتمام اجازه‌ی مشاوره در زمینه‌های مختلف را دارند. درواقع باتوجه به فوق‌لیسانسی که گرفته‌اند، می‌توانند به‌مراجعین مشاوره‌دهند.

در جامعه‌ی ما برچسب زدن به افرادی که به روانشناس مراجعه می‌کنند بسیار رواج دارد و افراد از اینکه روانی، دیوانه و یا افسرده خطاب شوند می‌ترسند و از رفتن به جلسات روانشناسی امتناع می‌کنند. فرهنگ درست مراجعه به روانشناس می‌تواند کمک کند که چنین افکاری در جامعه از بین بروند و افراد با خیالی آسوده و بدون ترس از برچسب خوردن به روانشناس مراجعه کنند. از دیگر دلایلی که باعث می‌شود مردم تمایلی به مراجعه به روانشناس‌ها نداشته باشند هزینه‌های بالای مشاوره است.

  • ما به گونه‌ای تکامل یافته‌ایم که به مراقبانی «مسن‌تر و آگاه‌تر» از خود نیازمند و دلبسته باشیم تا در طول دورانی که نمی‌توانیم از خود محافظت کنیم، یعنی دوران کودکی، آنها از ما در مقابل خطرات حفاظت کنند.
  • زمانی که هیجانات شدیدی را تجربه می‌کنیم، توانایی انتخاب بهترین مسیر را نداریم و اغلب اشتباه رفتار می‌کنیم و یا دچار سردرگمی می‌شویم.
  • آن‌ها با استفاده از انواع درمان‌ها یا روان درمانی به افراد کمک می‌کنند تا بر مشکلات خود غلبه کرده و یا آنها را مدیریت کنند.
  • یک روانشناس خوب همچنین در توسعه مهارتهای جدید و استراتژیهای حل مشکل برای روبرو شدن با مشکل مورد نظر، به این فرد کمک می کند.

تفاوت دکتر روانشناس با روانپزشک آن است که دکتر روانشناس از راههای غیر دارویی به درمان مبادرت می کند و روانپزشک از طریق درمان دارویی. مثلاً در بسیاری از کشورها از لیسانس روانشناسی‌عمومی یا لیسانس روانسنجی یا دیگر شاخه‌های روانشناسی نمی‌توان وارد روانشناسی بالینی شد. بلکه افرادی‌که می‌خواهند وارد روانشناسی بالینی شوند، باید حتما لیسانس روانشناسی بالینی را نیز طی کرده‌باشند. اما در بسیاری دیگر از کشورها، هم مستقیما می‌توان به روانشناسی بالینی رفت.

از طرف دیگرعملکرد‌های شناختی مانند یادگیری، حافظه، حل مسأله، توانایی فکری را در مراجعین تقویت کرده و مشکلات رفتاری و اختلالات رشد ذهنی بیماران را تا حدود زیادی کنترل و درمان می‌کنند. افسردگی؛ از اختلالات شایعی که علت مراجعه به روانشناس هستند، افسردگی است. روانشناس کسی است که رفتار، شخصیت، روابط بین فردی، نحوه یادگیری و انگیزه را در انسان‌ها به شکل حرفه‌ای بررسی می‌کند و چگونگی ارتباط افراد با یکدیگر و محیط را شناسایی می‌کند.

پس از اتمام تحصیل خود وارد دوره رزیدنتی تشخیص و درمان بیماری‌های روانی می‌شود. اصلی ترین وظیفه بهترین دکتر روانشناس در ایران این است که نسبت به شغل و تخصص خویش مسئولیت پذیر باشد و در زمینه درمان بیماران خود از هیچ کمکی دریغ نکند. انواع مختلفی از فوبیا وجود دارد همانند کلاستروفوبیا، سوشال فوبیا، فوبیای پرواز، ارتفاع و غیره باشد. فوبیا در واقع یک ترس عمیق از یک مکان یا اتفاق است که در بسیاری از موارد منجر به حملات اضطرابی شدید می‌شود و مشکلات بسیاری برای فرد ایجاد می‌کند.

دکتر فاطمه ادب دوست

به دنبال یک ارزیابی، یک روانشناس خوب می تواند نتیجه گیری کند که رفتار مورد نظر درواقع نشانه یک اختلال افسردگی یا نوع دیگری از اختلال مزاج است. روبرو شدن با افسردگی کار بسیار دشواری است و علل آن ممکن است بلافاصله مشخص نشود. تغییرات مهم زندگی_مانند مرگ یک عزیز، از دست دادن شغل یا ترک کردن خانه توسط فرزند برای تحصیل در دانشگاه_ممکن است به افسردگی کمک کنند. روانشناسان در کمک کردن به افراد در روبرو شدن با اختلالات افسردگی و غلبه کردن بر آنها موفقیتهایی داشته اند.

دکتر‌ روانشناس‌ بالینی‌ چه‌کسی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟