رشته چشم پزشکی 【 معرفی + درآمد + بازار کار 】-تست مهندس پزشکی

پس از ماسویه و حنین، علی بن عیسی (سده ی یازدهم میلادی) چشم پزشک عرب مسیحی ؛کتاب تذکره الکحالین را درباره بیماریهای بیماریهای چشم نوشت. وی مقاله دیگری درباره چشم پزشکی برای پسرانش داوود و اسحاق نوشت و نام این کتاب را المسائل فی العین گذاشت. این مقاله در زمینه فیزیولوژی و آسیب شناسی چشم به صورت سوال و جواب می باشد.

اگرچه Tommaso در این کار پیشقدم شد ولی سایر نقاشان، عینک را بر روی بینی همه ی افراد قرار می دادند که احتمالا نشانه ای از دانش و خرد واحترام بود. درسال ۱۲۸۹ در یک کتاب با عنوانTrait decon uite de la famille نوشته شده که من به قدری در اثر کهولت ناتوان شده ام که بدون وسیله ای که به نام عینک معروف است نمی توانم بخوانم یا بنویسم. این وسیله اخیرا برای افراد مُسن که دچار ضعف بینایی هستند اختراع شده است و او اظهار می دارد که بیست سالی بیش نیست که هنر عینک سازی که از مفید ترین هنرهای روی زمین است کشف شده است. من خودم فردی را که آن را برای نخستین بار ساخته دیده و با او صحبت کرده ام. در حدود سال صدم بعد از میلاد سنگ مخصوص مطالعه یا آن چه که ما آن را به عنوان شیشه بزرگنمایی کننده می شناسیم، پدیدار شد. ابوعلی محمد بن حسن بن حسام بصری نیز دو کتاب درباره بینایی نوشته است.

بنابراین برای اطمینان باید هر ساله دفترچه منتشر شده تحت عنوان رشته‌های سوابق تحصیلی را بررسی کنید. با این وجود به طور کلی باید گفت رشته های پزشکی از جمله رشته چشم پزشکی جزء رشته های بدون آزمون نیستند و برای تحصیل در رشته چشم پزشکی باید رتبه خوبی کسب کنید. میزان درآمد یک متخصص چشم پزشک به کار در مراکز درمانی عمومی یا خصوصی مانند بیمارستان ها و مطب ها بستگی دارد.

فلوشیپ آب سیاه (فلوشیپ گلوکوم ) از امریکا

ایشان جز انجمن جراحان و چشم پزشکان بیمارستان چشم پزشکی رازی گاندی می باشند. دکتر مژگان نوروزی فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی هستند و دوره پزشکی عمومی خود را در این دانشگاه سپری نمودند.ایشان در سال ۱۳۸۶، در رشته چشم پزشکی فارغ التحصیل شدند. ایشان از جمله پزشکان حاذق در حوزه ی چشم پزشکی هستند که دارای ۱۹ سال تجربه چشم پزشکی و هزاران عمل جراحی کاتاراکت و لازک می باشند. لازم به ذکر است که دکتر مژگان نوروزی دوره دیده عمل زیبایی پلک از کانادا می باشند.

گلوکوم یا آب سیاه

در مجموع می­توان گفت تحصیل در رشته مجله خبری پزشکی نیازمند کسب نمره بالای 400 است. هر ساله هنگام انتشار دفترچه انتخاب رشته، دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه آزاد، رشته‌هایی را معرفی می‌کنند که داوطلبین بر اساس سوابق تحصیلی شان می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند. این مورد یک فرصت بسیار مناسب برای افرادی است که در کنکور عملکرد خوبی نداشته و به واسطه سوابق تحصیلی می‌خواهند وارد دانشگاه شوند.

میسیونرهای ایتالیایی واسپانیایی مدل های جدید عینک را به چین منتقل کردند. چینی ها قطعاتی از سرامیک یا فلز را به جای نوارهایی که به دور گوش حلقه می شد، به کار بردند. بنابراین چنین وسیله ای می تواند برای همه مفید باشد و آن هایی که چشمان شان ضعیف تر می باشد خواهند توانست حروف را بهتر ببینند حتی اگر حروف خیلی کوچک باشند. Plomy اصول کلی بزرگنمایی را شرح داده ولی لنزهایی که در آن موقع وجود داشته است برای بزرگنمایی مناسب نبوده است. قدیمی ترین لنز شناخته شده در خرابه های نینوای باستانی کشف شده که از کریستال های سنگی جلا داده شده ساخته شده است و قطر آن یک و نیم اینچ می باشد. وی پیشنهاد می کند که پس از عمل بیمار را باید مدّتی در اتاق تاریکی نگاه داشت که با بهبودی تدریجی «در اتاق تاریک با چشمان باز خود تمرین کند».

استفاده از عینک از ایتالیا به کشورهای دیگر مانند فرانسه، آلمان و اسپانیا نیز گسترش یافت. در انگلستان در سال ۱۶۲۹ یک شرکت عینک سازی تاسیس شد که در آرم آن سه عدد عینک دیده می شد و شعار آن این بود؛ امکانی جدید برای افراد مُسن. یکی از مهم ترین پیشرفت هایی که در ساخت عینک در قرن شانزدهم به وجود آمد معرفی عدسی های مقعر برای اصلاح نزدیک بینی بود. Pope leox که خودش نزدیک بین بود از عینک های مقعر در هنگام شکار استفاده می کرد و ادعا نمود که این عینک او را قادر ساخته تا از همراهانش بهتر ببیند. به نظر می رسد در زمان مصری ها، یونانی ها و رومی های باستان هیچ گونه وسیله ی کمک بینایی وجود نداشته است.

  • در صورت عدم درمان ، آب مروارید در نهایت می تواند باعث کاهش شدید بینایی شود.
  • چشم پزشکان ممکن است در تحقیقات دانشگاهی در زمینه تشخیص و درمان اختلالات چشم شرکت کنند.
  • در تست‌های بینایی از بیمار خواسته می‌شود که به یک ماشین نگاه کنند و مشخص کنند که چه زمانی نقاط را نورانی می‌بینند.
  • در آمریکا همه اپتومتریست ها پس از گذراندن دوره لیسانس علوم پایه، وارد رشته 4 ساله اپتومتری می شوند و همه اپتومتریست ها در این کشور مدرک دکتری دارند.

در صورتی که کار چشم پزشک تخصصی بوده و برای درمان مشکلات بینایی باید به چشم پزشک مراجعه کنید. در خصوص بازار کار بینایی سنجی هم باید دانست که تعداد پذیرش دانشجو در این رشته کم بوده و این موضوع سبب می شود تا بازار کار برای فارغ التحصیلان زیاد باشد. از طرفی به دلیل وجود رقابت بالا، کسب نمره مناسب و قبولی در دانشگاه مشکل است. اگر در بخش دولتی مشغول به کار باشید درآمد شما مطابق با قوانین حقوق بخش دولتی به طور معمول بین 4 تا 7 میلیون تومان خواهد بود.

درامد این رشته هم بیشتر بستگی به این موضوع دارد که شخص در بیمارستان خصوصی کار می کند یا در بیمارستان دولتی. به طور میانگین می توان حقوق رادیولوژیست را در حدود 7 تا 10 میلیون تومان دانست. متخصص رادیولوژی می تواند با تاسیس یک مرکز تصویر برداری درامد بسیار بیشتری هم داشته باشد. این مرحله از مراحل رشته چشم پزشکی را می توان یکی از سختی های رشته چشم پزشکی دانست، زیرا برای رشته پزشکی عمومی داوطلبان زیادی رقابت می­کنند و با موفق شدن در این رقابت شما مرحله اول را پشت سر می­گذارید.

فریم ها تا حد زیادی به بینی اتکا داشتند که از نظر اندازه، شکل و سفتی در بین افراد مختلف متغیر بود. نخستین تابلوی هنری شناخته شده که در آن عینک به کار رفته است توسط Tommaso de modena در سال ۱۳۵۲ ترسیم شده است. او دو برادر را نشان می دهد که در حال مطالعه هستند و یکی از آن ها یک شیشه ی بزرگ کننده را نگه داشته و دیگری عینکی بر روی بینی خود دارد.

دکتر مصطفی مافی